رئيس التحرير
علاء الجمل

التصريحات الكاملة لـ محمد سامي ومي عمر حول "جعفر العمدة" وحياتهما الشخصية

محمد سامي ومي عمر
محمد سامي ومي عمر

أعرب المخرج محمد سامي عن سعادته بالنجاح الكبير الذي حققه مسلسل جعفر العمدة بطولة الفنان محمد رمضان، وتفاعل جمهور ضخم مع المسلسل في مصر والوطن العربي.

تصريحات محمد سامي: 

وقال محمد سامي في تصريحات لـ برنامج صاحبة السعادة، الذي تقدمه الإعلامية إسعاد يونس، والمذاع عبر شاشة قناة DMC، إن سر نجاح مسلسل جعفر العمدة يرجع إلى اهتمامه الشديد بالتفاصيل الصغيرة، موضحاً: "كنت بخاف أن مدير الإنتاج والمنتج يضايقوا مني بسبب كثرة طلباتي واهتمامي بالتفاصيل الصغيرة".


وأضاف محمد سامي أنه كان من المفترض أنه لن يعمل بالإخراج مرة أخرى في حالة عدم نجاح العمل، موضحًا: "أنا مشتعلش في رمضان 2022، ومسلسل جعفر العمدة كان بالنسبالي تحدي كبير بالنسبالي، وكنت داخل بيه وعايز أعمل أنجح وأهم مسلسل في حياتي، وكنت مقرر إن ده لو محصلش مش هشتغل تاني".

سبب نجاح مسلسل جعفر العمدة:


ونفى المخرج محمد سامي تصويره العمل خلال عرضه، إذ حيث أنه لم يصور أي مسلسل أثناء عرضه باستثناء مسلسل آدم بطولة الفنان تامر حسني والذي عرض عام 2011، موضحًا: "أول حاجة عشان المسلسل ينجح لازم يكون معمول صح، وادخل بـ 30 حلقة قبل التصوير، ومفيش حاجة اسمها التصوير في رمضان، وأول مسلسل صورته في رمضان كان أدم عشان مكنش في أيدي القرار، ومن بعد آدم عمري في حياتي ما صورت في رمضان".

سبب عدم مشاركة مي عمر في جعفر العمدة :

من جانبه قال المخرج محمد سامي: "ما جبتش مي عمر في مسلسل جعفر العمدة، لسببين أول سبب أني ما شفتهاش في دور من الأربعة، والسبب الثاني إن هي عملت أدوار مشابهة قبل كده، وعندها دور مختلف في علاقة مشروعة هيطلعها خطوة لقدام، وهي عملت دور عايدة ودور المجنونة المهبولة والعاقلة والرزينة".

وتابع: "مي عمر طلعت خطوات لقدام وآخر أعمال ليها بقت بطلة فمش هينفع تبقى في دور يرجعها خطوات للوراء ومش مفيد تعمل أدوار مكررة".

كشف المخرج محمد سامي، عن رأيه في مسلسل علاقة مشروع بطولة الفنان ياسر جلال وزوجته الفنانة مي عمر، موضحًا: الشق الفني لمسلسل علاقة مشروعة لا خلاف عليه، عاجبني أداء مي وياسر جلال ومراد مكرم ممثل هايل جدًا.

وأضاف محمد سامي: أنا لا أميل للموضوع نفسه، يعني لا أميل للنعومة في المسلسلات ولكني بميل أكثر للصراعات وطبق الكشري، يعني حتى لو فيه حب يبقى في حب بصراع، يعني عاجبني جدًا قصة ياسر جلال مع مي عمر وداليا مصطفى، كان فيه صراع في العلاقة بينهما.

مي عمر تكشف سبب عدم انضمامها لـ جعفر العمدة:

علقت الفنانة مي عمر، على عدم اختيار زوجها المخرج محمد سامي لها في مسلسل جعفر العمدة،
وقالت مي عمر،: "ما أقدرش أقول مين الشخصية اللي كنت أحب أعملها في مسلسل جعفر العمدة، لأن كل حاجة اتعملت صح والفنانات اللي في العمل كل واحدة عملت دورها بأحسن شكل وما أعتقدش إن لو كنت عملت أي دور فيهم كان هيبقى أحسن منهم وهما عملوه بأحسن شكل وطلع حلو.. مش شايفة نفسي إني كنت ممكن أعمل أي دور في مسلسل جعفر العمدة".

طبخ مي عمر: 


وقالت مي عمر: "محمد سامي صرح إني ما طبختش إلا 6 مرات في حياتي كلها ودا ظلم وافتراء وهو كان عايز يضحك وأنا بسأله مش في فترة كورونا شهور كتير اتحبسنا فيها في البيت مين كان بيطبخ؟" ليرد محمد سامي:"أنتِ اللي كنتِ بتطبخي في كورونا بس بشكل عام مش أنتِ اللي بتطبخي ودي حاجة مش مضايقاني والله لإن اللي بتطبخ ماجدة مش أنتِ".

وعلقت إسعاد يونس: "احنا جايين نهدي النفوس"، لترد مي عمر: "أنا ساعات يعني بعرف أطبخ بعض الحاجات وأنا اتعودت أستطعم الأكل الحلو ولما جيت أعمل الطبيخ لقيت أكلي مش حلو خالص فلما بدوق مش مبسوطة".

طريقة غريبة لمي عمر في الطبخ:
ولفت محمد سامي: "مي عمر بتطبخ بطريقة غريبة بتجيب كرسي بتاع بار وتحطه قدام البوتاجاز وتلاقيها قاعدة ماسكة الموبايل وبتقلب وكأنها قاعدة على المكتب وطريقة غريبة جدًّا وعمري ما شُفت في حياتي أمي وهي بتطبخ كدا ومربية عيال أنا خايف تحط أباجورة على البوتاجاز".
 

إستايل مي عمر في الطبخ وأكلة السي فود:
وعقبت مي عمر: "كل واحد وله استايل بتاعه في الطبخ"، ليعلق محمد سامي:"الأكل ما بيطلعش طعمه حلو إلا لو كانت الست شقيانة في المطبخ" لترد الفنانة: "بس بعرف أعمل سي فود كويس".