رئيس التحرير
علاء الجمل

أمير منير بعد جدل عمرة البدل: لو أنا اخدت فلوس هيضرك في إيه؟

أمير منير
أمير منير

رد أمير منير الداعية الإسلامي، على انتقاد مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي له، بعد مقطع الفيديو الذي نشره عن عمرة البدل التي يؤديها شخص بدلا عنك مقابل 4 آلاف جنيه، واتهامه بالتربح باسم الدين.

 

وقال أمير منير خلال بث مباشر عبر صفحته بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: في واحد يقولك دي طريقة جديدة لتجميع الأموال للإخوان والسلفيين بعد ما خلصنا عليهم، قالوا طريقة جديدة لجمع المال، في ناس معندهمش مخ، أحب أقولهم إن التطبيق سعودي وتابع لشركة سعودية مراقبة من الجهات السعودية، والموضوع لا فيه إخوان ولا سلفيين وهما في السعودية في غاية الدقة والشفافية، إذن لا إخوان ولا سلفيين.

 

وأضاف: ناس قالت طيب وبكام بقى حد يدعيلي، وبكام حد يصوم ويصلي عني وهكذا، فالإنابة في الشرع أجازها العلماء لبعض العبادات، وبعض العبادات ليس فيها إنابة؛ بمعنى أنا ممكن أنيب حد عني بالزكاة، أعطي له مال الزكاة يخرجه عني، إذًا بعض العبادات يجوز فيها الإنابة مثل ذبح النسك، فمش لازم أحضر الذبح بنفسي ممكن شخص مكاني يحضر، والزكاة، والحج والعمرة، وتوجد عبادات لا تجوز فيها الإنابة مثل الصلاة، أو الصيام، والدعاء فتقدر تدعي لنفسك، فيا جماعة الخير أنا حبيت أوضح عشان في ناس كتير بتهزر في الموضوع ده، فبعض العبادات لا تجوز فيها الإنابة.

 


وتابع: تكون الإنابة في بعض العبادات، وفي بعضها لا تجوز، والناس قالت أخدت كام يا أمير على الفيديو ده؟ ولو أنا أخدت فلوس فيضرك في إيه؟ وهذا الأمر نحتاج أن نتفكر فيه قليلًا.


وأردف: وإيه مشكلتك في إن شخص متدين ياكل أو يشرب كويس، أو يركب حاجة كويسة، أو يعلم ولاده تعليم كويس، ولو افترضنا إنه أخد في مقابل إنه تكلم عن شيء، وأنا معاك إن أنا أخذت مقابل، فما المشكلة في ذلك، وإيه يضايقك في كدة؟