رئيس التحرير
علاء الجمل

السيسي: تصريح دخول اليخوت إلى الجزر المصرية صار يستغرق نصف ساعة بدلا من 28 يوما

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

 قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن اليخوت الموجودة في البحر المتوسط تخطت 500 ألف يخت، مضيفا: إحنا معندناش منها حاجة، والناس فاكرة إن اليخوت دي ترف ورفاهية.

وأردف في كلمته خلال افتتاح محطة تحيا مصر متعددة الأغراض في محافظة الإسكندرية: تصريح دخول اليخوت إلى الجزر المصرية كان بياخد 28 يوم، وطالبت أن نكون مثل العالم، وأن يتم استخراج التصريح في نصف ساعة فقط، حتى ننافس العالم.

وأضاف: لازم يكون عندنا 20 أو 30 مارينا في مصر.. للعمل على زيادة الاستثمار.

في سياق متصل قال الرئيس السيسي، إن تطوير الموانئ يهدف إلى وضع البلاد على خريطة المنافسة والاستفادة من قدراتها وموقعها، مؤكدًا أن كل ما يتم تنفيذه من مشروعات قومية هدفه مستقبل أفضل للأجيال المقبلة.

وأضاف: أن الجزء الأول من الميناء كان على نفس الحالة منذ 25 عامًا، مردفًا: الجزء الأول اللي كان موجود استمر على كده 25 سنة، تحويل الدولة من حالة إلى حالة تانية لتأخذ مكانها وتستفيد من مكانها لابد من بذل جهد وضخ أمول كثيرة.. تطوير الميناء لنقوم به كدولة، كان لابد أن الحكومة تقوم بعمل برنامج ضخم جدا لبناء القدرات، لازم نقول ليه ونشير إن 25 سنة مازودناش.. حجم التطور في الدول يقعد 25 سنة؟!، بقالي سنين كتير بتفرج على ده وساكت.. المهم ده، ده المستقبل، كل اللي بنعمله مش عشانا عشان ولاد مصر وأحفادهم