رئيس التحرير
علاء الجمل

السيسي يرد على مطالب زيادة الحريات في مصر

السيسي
السيسي

 رد الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، على مطالب زيادة الحريات في مصر.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي، في كلمته منذ قليل، خلال افتتاح محطة تحيا مصر متعددة الأغراض في محافظة الإسكندرية: بقول للمصريين، فاكر كنت بقول دايما إن إفريقيا البنية الرئيسية اللي فيها محتاجة لآلاف المليارت من الدولارات عشان تبقى دول والناس اللي فيها يعيشوا بصحيح، وحتى يتوقف الاقتتال، وعشان يبقى فيه أمل لازم تبني.. بشرح الشرح ده ليا وللمسؤولين وللناس المهتمة في مصر وخارج مصر، عشان تعرف ليه الدول مش مستقرة، الناس عايزة تعيش، طب إزاي؟!، الناس تقولك عايزين ندي للناس فرصة للحريات أكتر تتكلم.. صح.. بس خلي بالك الناس مش هتفضل تتكلم وتتفرج عليك هيسيبك ويطلع على البحر يهاجر.

وأكد رئيس الجمهورية، أن كل ما يتم تنفيذه من مشروعات قومية هدفه مستقبل أفضل للأجيال المقبلة، مشيرًا إلى أن تطوير الموانئ يهدف لوضع البلاد على خريطة المنافسة والاستفادة من قدراتها وموقعها، مشددًا على أنه لا تهاون في مواجهة التعديات على أملاك الدولة.

جدير بالذكر، أن محطة تحيا مصر متعددة الأغراض، تعد بمثابة أكبر مشروع تطوير يشهده الميناء منذ إنشائه بتكلفة بلغت 7.2 مليار جنيه، لتضعه بين مصاف الموانئ العالمية وتجعل من مصر مركزا لوجستيا في التجارة العالمية، وجرى تنفيذها على الأرصفة 65-66 لتنقل الميناء الذي تمر من خلاله نحو 60 % من حجم تجارة مصر إلى مصاف الموانئ العالمية والمتطورة.

وأنشئت المحطة بتمويل من هيئة ميناء الإسكندرية، وهيئة قناة السويس والشركة القابضة للنقل البحري والبري، وشركة حاويات إسكندرية، وهي المسئولة عن بناء وإدارة وتشغيل المحطة، بتكلفة بلغت 7.2 مليار جنيه، حيث تنقسم المحطة إلى ثلاث محطات تداول فرعية وهي «الحاويات، البضائع العامة، السيارات»، وتقدر على تداول من 12 إلى 15 مليون طن بضائع سنويا، واستقبال من 6 إلى 7 سفن عملاقة في نفس الوقت