رئيس التحرير
علاء الجمل

منير الوسيمي: أنا مكتشف صوت شريهان.. ومعرفش حاجة عن حسن شاكوش

منير الوسيمي
منير الوسيمي

تحدث الموسيقار منير الوسيمي، عن رأيه في بعض النجوم، وعن عصر الطرب الحالي، وذلك بعد أزمته مع نقابة الموسيقيين، حيث من المقرر أن يتم التحقيق معه غدا.

تصريحات منير الوسيمي 

وقال منير الوسيمي: "صلاح جاهين كان بيرعانا كلنا أنا وأحمد زكي وسعاد حسني، وهاني شنودة، وكنا زي ولاده"، وذلك خلال لقائه ببرنامج “صالة التحرير” الذي تقدمه الإعلامية عزة مصطفى.

وأضاف الوسيمي: "كان نفسي الحق عبد الحليم حافظ، ولكن عندنا فنانين كويسين اوي مثل أنغام وشيرين ومحمد الحلو وعلي الحجار وعمرو دياب وتامر حسني، وهما دلوقتي نجوم العالم العربي".

وتابع: "ليلى علوي ومحمود مرسي كانا المرشحين لمسرحية راقصة قطاع عام واعتذرا بسبب ارتباطهما بظروف خاصة".

اكتشاف صوت شريهان 


وأكد منير الوسيمي: "أنا من اكتشفت شريهان كمغنية، عندما جاءت لي في عمر الـ16 عاما بصحبة المخرج فهمي عبد الحميد، والفنان الشامل له مواصفات يبقى بيغني وبيمثل وبيعرف يرقص".

صوت أحمد شيبة


ولفت: "أحمد شيبة صوت شعبي عظيم وعندنا ناس كتير صوتها حلو وخطير زي بوسي وحكيم، ومحمد رمضان فنان كويس جدا وحقق نجاحات بأغانيه، ومعرفش حاجة عن حسن شاكوش".

وأضاف: "لم أقل إن أغاني عمرو دياب استهلاكية، ولكن قلت إن كل الأغاني الحالية استهلاكية مثل الأكلات السريعة والهامبورجر".



موقف منير الوسيمي من مصطفى كامل


وأكد: "أنا معنديش مشاكل مع أي ولا بشتم أي حد ومش بشيل من أي حد ومش مخاصم أي حد وجاهز للصلح مع مصطفى كامل أو أي شخص".
 

أزمة صوت مصر 


وكان قد قال الموسيقار منير الوسيمي عن صوت مصر، والإختلاف بين شيرين وأنغام: "الاتنين قوة ناعمة وفنانتين كبار جدا والاتنين صوت مصر".

وتابع: "الحكاية قلب وعقل.. شيرين لما بتمسك غنوة بتغنيها على طول بإحساسها كده من غير ما تفكر.. أما أنغام فدايما بتفكر في الكلام اللي بتقوله وبتديله إحساس عقلي شوية بتقدر تعمل احساس مناسب للغنوة.. أما شيرين فبيطلع منها الإحساس تلقائي كدا".

وأضاف منير الوسيمي: "شيرين تحتاج أن تسيطر على نفسها في شوية حاجات.. وبعتقد أنها صوت أم كلثوم الشرق كله.. وكذلك أنغام فنانة كبيرة جدا صوتها بتوظفه وعقلها بتوظفه بشكل عظيم جدا وواعية هي بتعمل ايه".