رئيس التحرير
علاء الجمل

حمو بيكا: دعيت على هاني شاكر وقعدته في البيت.. ربنا جابلي حقي

حمو بيكا
حمو بيكا

شن مؤدي المهرجانات حمو بيكا، هجومًا حادًا على الفنان هاني شاكر، قائلًا: "الفنان هاني شاكر عندما كان نقيبا للموسيقيين قعدني في البيت سنتين بدون شغل".

حمو بيكا وهاني شاكر

وقال بيكا، خلال حواره مع الإعلامية بسمة وهبة، مقدمة برنامج "العرافة" على قناتي "المحور" و"النهار": "اللي عمله معايا ظلم وافتراء وتم إيقافي في توقيت  السماح لكل مطربي المهرجانات بالعمل، ودعيت على هاني شاكر لأني كنت مظلوم وربنا جابلي حقي، وعدت للعمل مرة أخرى".

وواصل: "محدش ساعدني في مشواري الفني، لكن أنا ساعدت كل المتواجدين على ساحة المهرجانات".

وكان بيكا، قد تحدث عن علاقته بالفنان عمر كمال، وكشف بدايته الفنية معه ومؤدي المهرجانات حسن شاكوش، وأكد أن كمال لا يجيد الغناء.

وقال إنه ساعد كلا من المطربين الشعبيين عمر كمال وحسن شاكوش، قائلًا: “أنا ساعدتهم ووقفت جنبهم وكلهم باعوني عشان أنا أهبل وحظي وحش وأستاهل، وكان عمر بياخد 400 جنيه دلوقتي بياخد 40 و50 ألف بسببي”.

وأضاف: “أنا مبعرفش أقرأ ولا أكتب بس أنا أسرع من عمر كمال وحمو بيكا في إني أغني، ولما بييجوا يقفوا على المايك ويغنوا معايا بيبقى الأداء بتاعي أحسن وأسرع”.

كما تحدث حمو بيكا عن عمر كمال خلال اللقاء، وأكد أن الأخير لا يجيد فن الغناء، معلقا: “ورب اللي خلقني عمر كمال مبيعرفش يغني ويعني إيه صوته حلو هي مش بالصوت، وأنا صوتي على قدي وليا جمهور كتير والناس كلها بتحبني”.

كما أكد أنه كان يوجه حسن شاكوش أمام الميكرفون، مضيفًا: “كنت بوجه حسن شاكوش يقف قدام المايك لما ييجي يغني، وهو اللي جه يقولي عايز أغني معاك ومكنتش أعرفه، وأنا كنت عمرو دياب الغلابة وعندي الدليل”..

واختتم: “حسن شاكوش مكنش عنده استوديو وهو بيحط ممول عشان أغانيه تجيب مشاهدات.. أول أغنية عملتها لحسن شاكوش جابت 15 مليون مشاهدة.. وأنا اللي طلعته للنور ولما اتشهر والغرور خده مني بقى يعمل أغاني لوحده”..

ويعد برنامج «العرافة»، امتدادا لبرامج بسمة وهبة الرمضانية، والتي تعتمد على كشف أدق تفاصيل النجوم وخباياهم وإظهار الوجه الآخر لهم، ما يؤدي لصدمة كبيرة لدى الضيوف والمشاهدين، من المفاجآت التي تكشفها خلال الحوار وعن كيفية معرفتها بأدق تلك التفاصيل في الحياة الخاصة للضيوف.

موضوعات متعلقة