رئيس التحرير
علاء الجمل

مدحت صالح: فني بيتكلم عني.. وأرفض التدخل في حياتي الشخصية

12223297
12223297

كشف الفنان مدحت صالح، أثناء استضافته في إحدى البرامج التلفزيونية، عن رأيه في الفنانين المتواجدين على الساحة في الوقت الحاضر مثل عمرو دياب وتامر حسني، وأيضا مؤدي المهرجانات.

وذكر رأيه في أغاني المهرجانات، قائلا: "أنا جبت عندي بعض صناع المهرجانات وصنعوا أغنية حلوة وأنا بشجعهم ولكن بشرط إحنا بندخل بيوت وبنتسمع في أسر، والأطفال شديدي التأثر والغلطة في المهرجانات عندنا كبيرة ولكن مطربي المهرجانات بيتحسنوا وبيقدموا أعمال بعيدة عن المفردات المتدنية".

وتحدث مدحت صالح عن كل من الهضبة عمرو دياب، والفنان تامر حسني، قائلا: "تربع عمرو دياب على عرش الغناء ونجاحه يضايق الناس اللي قلوبها ضعيفة، ولكن الناس اللي قلوبها حلوة لا تغضب، وتامر حسني فنان شامل لحّن وغنى ومثل، عمل كل حاجة جميلة بحبها كفنان، وتامر هو صاحب القرار في مشواري، وبتبسط لما اتفرج عليه".

وأوضح سبب رفضه فكرة كتابة حياته الشخصية، حيث قال: "الغناء فلوسه أكتر من التمثيل، ولا أوافق على كتابة مذكراتي ولا تقديمها في عمل فني، ومش بحب التمجيد ولو عمل فني بيتكلم عن رحلة فن أهلًا وسهلًا، إنما حياتي الشخصية أرفض التدخل فيها".

وعلق مدحت صالح على أغنية مليونير، قائلا: "أنا طول عمري مليونير من ساعة ما بدأت الغناء بالرضا، والحمد لله ربنا لم يضعني في مواقف صعبة أو مخيفة ومرعبة، وطول عمري مليونير بالقناعة والرضا". وعبر الفنان مدحت صالح عن فقدانه لوالدته الراحلة، قائلا: "التأثير السلبي أخذ معايا وقت في هذه المراحل، وإحساسي بأمي أغلى من 100 بكاء، والبكاء مش هو اللي هيعرفني قيمتها، وفقدان أمي خلاني فاقد الاطمئنان وفجأة بقيت خايف من الدنيا وإحساس الخوف من الدنيا كان زيادة شوية، والسند في الناس اللي حولي ودلوقتي ضهري وسندي بعد ربنا أسرتي الصغيرة وربنا وهبني ناس بتحبني لله وفي الله وبيخافوا عليا وبصدقهم".