رئيس التحرير
علاء الجمل

تريند مندوب التوصيل يشعل السوشيال ميديا.. ونشطاء: مريض ينتهك الخصوصية

صورة تعبيرية
صورة تعبيرية

تصدر تريند مندوب التوصيل مواقع التواصل الاجتماعي، ومحركات البحث، حيث تداول الكثير موقف مندوب التوصيل مع إحدى عملاءه بعدنا نشرت إحدى الفتيات موقف لها مثير للجدل.
 

أزمة مندوب التوصيل 

منشور الفتاة 

وكتبت إحدى مستخدمات مواقع التواصل الاجتماعي: "من فترة طلبت حاجة أونلاين، حاجة تخصّ لبس البيت، بس الحاجة دي ممكن تتلبس خارج البيت وتكون غير شرعية".

 

تعليق النشطاء 


وأضافت:" يومين لقيت المندوب بيكلمني وبيسألني على المكان بالظبط، ولمّا قعدت أشرح له ولقى الشرح طويل، لقيته بيقصّر في الكلام، وقال لي: ممكن حضرتك تشرحي دا واتساب كتابةً؟"

وتابعت، انها اتصلت بها الفتاة التي اشترت منها الطلب، لتسألها هل سترتدي هذه الملابس خارج البيت، لترد عليها بالنفي، مبررة سؤالها أن المندوب لا يوصل الطلبات غير الشرعية.
 

تعليق النشطاء
تعليق النشطاء 

واستكملت: "وكمان سألني هل أنا عرّفتك الديفوه اللي في المنتج ولا لأ، عشان الأمانة، فعرّفته إني مبلغاكِ به، وإنك عارفة إن المنتج فيه ديفو وإني منزلة في سعرها عشان كدا".

وحصل مندوب التوصيل على إعجاب الفتاة بسبب موقفه معها، لذلك قررت نشر هذا الموقف، واسم ورقم مندوب التوصيل، ليتحول إلى تريند.

تعليق النشطاء 

 


انقسمت التعليقات بين معجبين بموقف عميل التوصيل، بينما انتقد العدد الأكبر ما فعله، ووصفه بـ انتهاك خصوصية العملاء، وأصبح الموضوع تريند كوميدي.

تعليق النشطاء 

ودافعت الفتاة عن موقف الشاب بعدما  وصفه الكثير بانتهاك للخصوصية، قائلة: "المنتج كان محطوط في شنطة هدايا مفتوحة وظاهر جدًّا، عشان كدا هو شافه وشاف الديفوه اللي فيه من بعد ما استأذن اللي باعته الأوردر، يعني هو متعدّاش على خصوصيات بأمانة".