رئيس التحرير
علاء الجمل

عمرو أديب: عدم التنسيق بين "الكهرباء" و"البترول" سبب انقطاع الكهرباء

عمرو أديب
عمرو أديب

قال الإعلامي عمرو أديب إن بيان الشركة القابضة للكهرباء حول تخفيف الأحمال يعني أنه سيبدأ نظاما جديدا في قطع الكهرباء.

أضاف أديب: "يعني الكهرباء هتقطع لمدة تصل إلى ساعة وتلت لتخفيف الأحمال، وأول لما النور يتقطع يا مواطن اعرف إن قدامك ساعة وتلت على ما الكهرباء ترجع، البيان ناقصه سطر إننا هنفضل نقطع التيار لمدة قد كده".

عمرو أديب يكشف سبب انقطاع الكهرباء


وتابع خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "إم بي سي مصر": "معلومات إن وزارة الكهرباء كان فيها اجتماع ضخم وأخذوا قرارات مهمة ويبدو إن عندهم إجراءات لإعادة انتظام التيار الكهربائي في ربوع مصر".

وتابع: "اللي فهمته إن قطع الكهرباء الأيام المقبلة لن يزيد على ساعة و20 دقيقة فبلاش نركب أسانسير في الفترة دي".
 

صيغة بيان القابضة للكهرباء 


وأكمل: "مفيش مع البيان صيغة تنفيذية أو شرحية، وما قالوش لنا بتوع الكهربا ولا الحكومة متى تنتهي الأزمة، والبيان يؤكد أن هناك سيستم، هل هذه المشكلة الكهربائية هتنتهي الأسبوع ده؟ فيه ناس بتقول هتنتهي الإثنين أو الثلاثاء، هل هيقدروا؟ ما أعرفش، فيه حاجات ما اتكلمش فيها".
 

تصريح وزير الكهرباء


وتابع: "كلام وزير الكهرباء كان واضح عندنا نقص في الوقود أو الغاز بالتحديد، وعلى الجانب الآخر في البترول فهمت إن الغاز اللي عندهم له لازمة هيروح حتة وهندعم تعاقدات على الغاز اللي عندهم بتاع ناس".
 

أزمة البترول والكهرباء


واستطرد: "مفيش وقود والوقود عند وزير البترول، وأنا مش شايف إن وزير الكهرباء غلطان ولا وزير البترول غلطان، الغلطان عدم التنسيق بينهم، المفروض يبقى فيه تخطيط وتنسيق ما بينهم إلا إذا هو فعلًا أنت محتاج تصدر الغاز علشان توفر دولار وهنا يبقى الله غالب ونمشي نفسنا بالظروف الحالية.