رئيس التحرير
علاء الجمل

وعكات صحية متتالية لـ حسناء سيف الدين.. تعرف على السبب

حسناء سيف الدين
حسناء سيف الدين

أعلنت الفنانة حسناء سيف الدين، تعرضها لوعكة صحية، نقلت على إثرها إلى المستشفى، بسبب الدايت الشاق التي قامت به.

مرض حسناء سيف الدين 

 

وكتبت حسناء سيف الدين، عبر حسابها الخاص على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، قالت فيه: «قاعدة مبسوطة مع صحابي لا بيا ولا عليا وفجأة بقيت أعرق جامد وحاسة بدوخة وبترعش من البرد في عز الحر والدنيا أسودت في عيني وصحيت لاقتني في المستشفى».

حسناء سيف الدين 

وأضافت حسناء سيف الدين: «التشخيص دوار حركي وهبوط حاد في الضغط  نتيجة الدايت وإجهاد في الشغل.. يخربيت الدايت وسنينه الحمد لله أنا أحسن».

وعكات صحية سابقة لـ حسناء سيف الدين

 

وكانت قد تعرضت حسناء سيف الدين، لوعكة صحية دخلت على أثرها إلى المستشفى، في سبتمبر 2021، حيث كشفت إنها أصيبت فى الظهر وفيروس كورونا وورم فى الرقبة.

وكتبت حسناء سيف الدين :" النهاردة كان أول يوم ليا فى العلاج الطبيعى ، الشفاء من عندك يالله إن شاء الله أتحسن وأرجع أمشى واتنطط وارقص وأجرى أحسن من الأول ".

واختتمت حسناء سيف الدين : " رب إنى قد مسنى الضر وأنت أرحم الراحمين".

وتابعت حسناء سيف الدين : "وقعت على ضهري ومش قادرة أمشي على رجليا الاتنين ، ونايمة على ضهري وعشان أتقلب لازم حد يقلبني».

وأضافت حسناء سيف الدين : “يا رب أنا من شهر 12 اللي فات وأنا ما بلحقش أرفع راسي.. أخلص من مرض أدخل في مرض تاني.. أخلص من مرض أدخل في إصابة.. أنا بقيت أدخل المستشفى بمعدل مرة كل أسبوع”.

وتابعت حسناء سيف الدين : أخباري في مواقع الأخبار كلها بقت عن مرضي أكتر من شغلي، و بقيت أعتذر عن مقابلات شغلي بسبب إني مريضة، مرة جلطة على الرئة ومرة أورام في الرقبة ومرة التهاب الغدد الليمفاوية ومرة حصوة في الحالب، وكل شهر تحاليل وأدوية ودكاترة ومرة معمل يغلط غلطة مطبعية في نسبة الكولسترول وأخد دواء كولسترول وأنا معنديش كولسترول وكنت هموت فيها”.