رئيس التحرير
علاء الجمل

"عشوائية وبيئة".. أربعينية تطلب الخلع بسبب تنمر زوجها على لبسها

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

بين جدران محكمة الأسرة المصرية، تجلس العديد من السيدات، تنظر دورها للوقوف أمام رجل العدل "القاضي" كي يسمع شكواها وتطلب منه الحل، الذي عجز الأهل والأصدقاء في حله.

أربعينية تطلب الخلع:

ومع التجول في طرقات تلك المحاكم، تسمع العديد من القصص التي تثير الدهشه والاستغراب، وتبدأ تتسائل ما الأمر الذي يستحق أن تخرج المرأة من منزلها قاصدة أقسام الشرطة والنيابات والمحاكم، لتحكي شكواها على أشخاص ليسوا من دمها ولا عاشرتهم وكانت معهم كتاب مفتوح يشاهدون صفحاته دون وسيط.

ما الذي أفقد تلك المرأة الشاكية الأمن والأمان من المقربين، وجعلوها تتمرد على الأمر الواقع وتخرج بره نطاق التستر لتكون أسرارها على المشاع أمام الجميع.

من خلال السطور القادمة، سوف نعرض لكم إحدى القصص التي تستعجب لسببها الي يجعل سيده تذهب للمحكمة لتطلب قرار انهاء حياتها الزوجية.

نحن الآن أمام "رحاب" السيدة الأربعينية التي لم يحالفها الحظ بالزواج المبكر، ولكنها تزوجت في أواخر الثلاثينات واستمر زواجها 3 سنوات فقط، وبعدهم قررت أن تنهي تلك الحياة مع الرجل الذي اختارته سند وأمان لها.

رحاب تروي قصة طلبها للخلع:

وروت السيدة الأربعينية، أنها كرهت الحياة الزوجية التي كتب عليها عدم الاستمرار طويلا، بسبب تعرضها للتنمر من زوجها على ألوان ملابسها ويصفها بـ أنها "بيئة ومش عاطفية".

وأضافت "رحاب"، أنا عندي 40 سنة ومتجوزة بقالي 3 سنين من شخص يدعى "محمود"، كنت بشتغل في مكتب في وسط البلد وهو كان بيتعامل مع المكتب عندنا وبعدها أتقدم عشان يتجوزني، وأهلي وافقوا وفعلا أتخطبنا وبعدها أتجوزته، وفي شهر العسل كانت الأمور طبيعية جدا ومفيش اي مشاكل بيني وبينه".

سبب طلب الخلع:

وتابعت "رحاب"، في شكواها ضد زوجها "بعد شهر العسل كنا سهرانين أنا وهو سوا وكنت لابسة لبس بيت ولونه أصفر، وبعدين أول ما شافني قالي إيه الألوان دي يابنتي، غيري ياشيخة إيه ده، ودخلت الأوضة غيرت هدومي ولبست لبس لونه أحمر ورجعت له قالي إنتي مصممة بقى على الألوان دي، دي ألوان بيئة وعشوائية".

وأضافت رحاب: "المهم اليوم عدى معاه وفضلت بقى أنا في القصة دي فترة كبيرة، كل ما ألبس لون مايعجبهوش، مفيش غير الأبيض والأسود بس هو اللي عاجبه وشايفه رومانسي وشيك جدا، لكن كل ألوان الهدوم بالنسبة له عشوائية وبيئة".

وأكملت الزوجة الأربعينية: "إتكلمت معاه كتير أنا وهو سواء بالذوق أو بالخناق مش فاهمة يعني مفيش غير الأبيض والأسود بس لكن كل حاجة هو شايفها عشوائية إزاي يعني، وسألته في مرة طيب أنت تقصد شكل هدومي أو الأستايل قالي لا الألوان دي بتاعت ناس عشوائية، وكلمت مامتي ومامته وبردو مفيش حلول".

واختتمت رحاب قائلة: "طلبت منه الإنفصال في هدوء قالي مش موافق وفيها إيه لما تلبسي اللونين دول بس، ولما أكون برا إلبسي الباقي، سكت وكلمت محامي واحدة صاحبتي رفع لي قضية خلع عشان أخلص منه وأرتاح من الضغط ده".